اصـطلاحات شبکه های اجتماعی
اصطلاح «شبکه اجتماعی»برای توصیف ابزارها و پایگاه هایی است که کاربران به وسیله آنها اقدام به انتشار و به اشتراک گذاری مطالب خود مـی کنند.شـبکه های اجتماعی شامل: وبلاگ ها، ویکی ها، پادکست ها و پایگاه هایی است که به صورت اختصاصی برای به اشتراک گذاری: اطلاعات، داستان ها، عکس ها، صوت ها و تصاویر ویدئویی کاربران ایجاد شده اند.
صفحه ای است که کاربر هنگام عضویت در شبکه های اجتماعی ایجاد می کند تا خود را بهتر به دیگران معرفی کند.این صفحه شامل: آواتار یا عکس کاربر،بیوگرافی،علاقه مندی هـای او،مـطالبی که به روز کرده،فهرست دوستان و…بوده و برای سایر کاربران قابل مشاهده است. در برخی از شبکه های اجتماعی،اعضا قادرند تنظیمات پروفایل خود را به گونه ای انجام دهند که اطلاعات آنها به صـورت عـمومی یـا خصوصی قابل دیدن باشد؛بـدین صورت کـه فـقط اعضایی که در فهرست دوستان کاربر حضور دارند،پروفایل او را ببینند،«دوستان دوستان ۱»کاربر نیز بتوانند او را ببینند،تمام اعضای آن شبکه اجتماعی قـادر بـه دیـدن موارد موجود در پروفایل باشند و یا حتی از طریق جـستجو در مـوتورهای جستجوگر نیز بتوان اطلاعات او را مشاهده کرد.
Avatar (آواتار-تصویر پروفایل)
آواتار، به عکس کوچکی گویند که بالای پروفایل قرار مـی گیرد. مـعمولا صـاحبان پروفایل عکسی از خودشان را قرار می دهند؛اما بعضی نیز از تصویر افـراد یا چیزهایی که دوست دارند،استفاده می کنند. این عکس هنگامی که کاربر در جایی یادداشتی می گذارد نیز نمایش داده مـی شود.
Home Page (صـفحه خـانگی)
صفحه خانگی،صفحه ای است که بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عـبور، وارد آن مـی شوید.این صفحه اختصاصی بوده و فقط برای شما نمایش داده می شود و مواردی همچون: دسترسی به صندوق نامه،ویـرایش پروفـایل،حـذف دوستان،پذیرفتن یا رد کردن درخواست های دوستی، دیدن فعالیت دوستان و…در آن وجود دارد.
Feed (فید)
فـید(خـوراک)راهـی است برای دسترسی به مطالب: وبلاگ ها، سایت ها و یا خبرگزاری ها؛بدون اینکه سایت مورد نـظر را بـاز کـنید. وقتی فید یک پایگاه اینترنتی را دنبال می کنید،با هربار به روز شدن آن سایت،سرخط و تـیتر مـطالب منتشر شده نمایش داده شده و به راحتی می توان کل مطالب مورد علاقه را مطالعه کـرد. اکـنون فـیدها یکی از اجزای جدانشدنی سایت ها و شبکه های اجتماعی هستند و کاربران بسیاری با دنبال کردن مطالب خـود از طـریق فید،به سرعت و به آسانی در دنیای اینترنت فعالیت می کنند.
هـمه ایـن کلمات برای نشان دادن سلایق و چیزهای مورد علاقه شما است.شما می توانید فهرست بلندبالایی از آنچه دوسـت داریـد،در پروفایل خود قرار دهید تا دیگران نیز از طریق آن با علاقه مندی های شـما آشـنا شـوند.در بیشتر شبکه های اجتماعی، پر کردن فیلد «علاقه مندی ها»فقط به معنای نشان دادن علاقه شما نیست؛ بلکه از ایـن طـریق و بـا کلیک روی مواردی که در این فیلد ذکر شده،می توان افرادی با سلیقه مـشابه و دلبـستگی های شبیه به شما را نیز یافت.در واقع،موارد متعددی همچون کتاب های مورد علاقه، کارهایی که دوست داریـد انـجام دهید،فیلم هایی که آنها را دوست دارید،موسیقی هایی که از آنها خوشتان آمده،نـقل قـول های زیبایی که در ذهن تان مانده و…را می توان در این قـسمت جـای داد.
بـه عنوان مثال، شما فیلم «مادر»را در فهرست فـیلم های مـورد علاقه خود قرار داده اید.سپس می توانید با کلیک روی کلمه مادر، فهرست افرادی را بـبینید کـه همچون شما، این فیلم را دوسـت داشـته اند و آن را در فـهرست خـودشان قـرار داده اند.
Friends (دوستان)
در شبکه های اجتماعی،برای«دوسـت»شـدن با افراد،باید در صفحه فرد مورد نظر بر روی دکمه «اضافه کـردن بـه دوستان ۲» کلیک کرده و با این کـار در واقع تقاضایی برای دوسـتی بـه آن شخص ارسال می کنید.هنگامی کـه آن شـخص تقاضای شما را قبول کرد، شما می توانید فعالیت های او در شبکه اجتماعی را دنبال کنید،از مطالبی کـه بـه روز می کند اطلاع پیدا کنید،عـکس های او را بـبینید و یـا پست هایی را که در وبـلاگ ش مـنتشر می کند،بخوانید.
Friendship Request (درخواست دوسـتی)
هـنگامی که می خواهید با فردی ارتباط برقرار کرده و او را در فهرست دوستان خود قرار دهید،درخواست شـما بـرای فرد مورد نظر ارسال می شود.اگـر آن فـرد این درخـواست را پذیـرفت،شـما در فهرست دوستان هم ظـاهر شده و می توانید ارتباط نزدیک تری با هم داشته باشید،برای همدیگر نظر گذاشته یا اطلاعات بـیشتری را در مـورد یکدیگر کسب کنید.در این حالت،اصـطلاحا شـخص مـورد نـظر، درخـواست دوستی شما را قـبول کـرده ۳است.هنگام دادن درخواست دوستی،حالت دیگری نیز ممکن است به وجود آید و آن اینکه طرف مقابل شـما،درخـواست شـما را رد کند و آن را نپذیرد. ۴
Friend Finding (پیدا کردن دوستان)
برای یـافتن دوسـتان جـدید بـا عـلایقی شـبیه به شما می توانید روی «علایق»خود که به صورت لینک درآمده،کلیک کنید و افراد بی شمار دیگری را ببینید که با شما در چیزهای مختلفی سلیقه یکسان دارند.
همچنین این واژه را مـی توان زمانی به کار برد که به وسیله کلمات کلیدی یا ایمیل،به دنبال افراد خاصی را در آن شبکه اجتماعی می گردید.
Blocking (بلاک کردن)
به زمانی اطلاق می شود که شما نمی خواهید شخصی بـرای شـما یادداشت یا پیغامی بفرستد یا برای مطالب شما کامنت بگذارد.در این حالت،شخص را بلاک می کنید. همچنین مدیران شبکه ها از این ابزار برای کنترل کاربران،قطع دسترسی آنان به قسمتی از پایـگاه و یـا اخراج کاربران خاطی از پایگاه شبکه اجتماعی استفاده می کنند.
Tag (برچسب )
تگ (برچسب )ها برای توضیح دادن یا دسته بندی کردن محتوای وب(متن،عکس،فیلم و صوت)بـه کـار می روند.انجام این عمل(بـه اصـطلاح تگ زدن)توسط کاربران شبکه های اجتماعی انجام می شود؛ به عنوان مثال، شما در یک شبکه اجتماعی،عکسی از یک منظره طبیعی قرار می دهید که در آن درختان و خورشید و جـانوران وجـود دارند.با انتخاب مـحدوده هـریک از اجزا مورد نظر،گزینه برچسب زدن را انتخاب می کنید و آن قسمت از عکس را تگ می زنید. تگ ها به جستجوی بهتر مطالب کمک می کنند.
Upload (آپلود-بارگذاری)
یعنی قرار دادن یک یا چند عکس،ویدئو یا فایل صوتی از رایـانه بـر روی شبکه های اجتماعی به صورتی که بتوان از هرنقطه دنیا به آن دسترسی داشت.معمولا برای دسترسی کاربران و افراد مختلف به فایل های آپلودشده،تنظیمات متعددی در اختیار شما قرار می گیرد؛ به عنوان مثال،شـما مـی توانید معین کـنید که فقط دوستانتان بتوانند این فایل ها را ببینند یا تمام اعضای شبکه.حتی بعضی شبکه ها، این قابلیت را بـه کاربرانشان می دهند که خودشان به صورت دستی، کسانی را که دسترسی بـه آن فـایل داشـته باشند،انتخاب کنند.
Groups-Forums (گروه ها-فاروم ها)
گروه ها(فاروم ها)را افرادی تشکیل می دهند که می خواهند در یک مورد خاص،مطالب خـود را بـه اشتراک بگذارند.مثل گروه هایی در مورد:ورزش،سیاست،اجتماع،حیوانات و….بیشتر شبکه های اجتماعی این اجـازه را بـه کـاربرانشان می دهند که گروه های مورد علاقه خود را بسازند تا اطلاعات و ارتباطات خویش را با یکدیگر به اشـتراک بگذارند.
Microblog -Micro-blogging (میکروبلاگینگ)
نوعی وبلاگ که شامل پست های با تعداد کاراکتر محدود و مشخص اسـت.در این سرویس ها،معمولا کـاربران بـه کارهایی که در حال انجام آن هستند یا اتفاقاتی که در حال رخ دادن است،اشاره می کنند.شاخص ترین پایگاه در این زمینه،«توئیتر۵»است.
DM (دایرکت مسیج)
مخفف کلمه«دایرکت مسیج »به معنای پیغام خصوصی یا پیغام مـستقیم که بیشتر در شبکه«توئیتر »کاربرد دارد و فقط شخص گیرنده از محتوای آن اطلاع پیدا می کند.
RT-Retweet (ری توئیت)
در پایگا توئیتر، هنگامی که شما توئیت(نظر)یک شخص را دوست داشته و می پسندید،می توانید آن را «دوباره توئیت»کنید؛بـه ایـن صورت که آن توئیت را با فرمول خاصی در صفحه توئیتر خود کپی کرده و منتشر کنید.
فرمول«دوباره توئیت»به این شرح است:
@RT نام کاربری شخص توئیت کننده+توئیت مورد علاقه
Short or Tiny URL (نشانی کوتاه)
یک نـشانی ایـنترنتی کوتاه شده است که در پایگاه هایی مثل توئیتر (که تعداد کاراکتر مجاز،محدود شده است)کاربرد داشته و کاربران از این طریق،نشانی طولانی یک پایگاه اینترنتی را به اشتراک می گذارند.در این موقع، کـاربر نـشانی مورد نظر را به پایگاه هایی که کوتاه کننده نشانی می باشند،داده و یک نشانی کوتاه شده دریافت می کند که مستقیما به همان مقصد می رسد.پایگاه هایی همچون «تاینی یو آر ال ۷»در این زمینه فعالیت می کنند.
(Hashtag)
این نـشانه کـه بـه آن Hashtag گفته می شود،هنگامی توسط کـاربران شـبکه های اجـتماعی استفاده می شود که بخواهند نوشته خود را به دسته بندی خاصی تگ کنند. بدین ترتیب، وقتی کاربری در آن شبکه لغت مورد نظر شما را جـستجو کـرد،مـطلب تگ شده شما نیز جزء نتایج جستجو آورده خواهد شـد.
بـرای جدا کردن عبارات بیش از یک کلمه، از علامت آندر لاین «_»استفاده می شود.مانند:
SocialNetworking *شبکه های _اجتماعی
Podcast (پادکست-وبلاگ های صوتی و تصویری)
پادکـست یـک پیـغام ضبطشده(صوتی یا تصویری)هستند و کاربر از طریق ضب آن می تواند حـرف ها و اعمال خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. پایگاه هایی وجود دارند که خدماتی در این زمینه ارائه می دهند و کاربران بـه جـای ایـجاد و نوشتن متن،پادکست های خود را در این پایگاه ها قرار می دهند تا توسط دیـگران دانـلود و مشاهده شود.
Poke (پوک )
هنگامی که شما به پروفایل کسی سر می زنید، با استفاده از این قابلیت مـی توانید نـشان دهـید که شما به پروفایل آن کاربر سر زده اید؛ امکانی که عمدتا در«فـیس بـوک ۸»اسـتفاده می شود.
Bookemarking (بوک مارکینگ)
به معنای ذخیره کردن نشانی یک پایگاه اینترنتی جهت دسترسی و یافتن آسـان تر آن نـشانی اسـت.این کار را می توان در مرورگر رایانه یا پایگاه های اجتماعی ای مانند«دلیشز۹»که برای این مـنظور سـاخته شده اند، انجام داد.بعد از ذخیره کردن نشانی ها در پایگاه دلیشز، کاربر نه تنها از تمام نـقاط دنـیا بـه آنها دسترسی دارد،بلکه می تواند نشانی های مورد علاقه خود را با دیگران نیز به اشتراک بـگذارد.
Chicklet (چـیکلت)
دکمه های کوچکی هستند که به عنوان نماد دنبال کردن RSS ها استفاده می شوند.مـعمولا ایـن دکـمه ها نارنجی رنگ بوده و حالتی گرافیکی دارند. می توان برای سهولت، آنها را در نرم افزارها یا پایگاه های آر اس اس خوان مثل«فـیدبرنر۰۱»کـشیده و رها کرد.
CMS-Content Management Systems (سی ام اس)
یک نرم افزار همه کاره و بسیار مهم که با ابـزاری کـه در خـود دارد،توانایی ایجاد صفحات وب،فروشگاه ها،وبلاگ ها،ویکی ها و شبکه ها اجتماعی را دارا است.در واقع،سی ام اس مهم ترین ابزار آنلاین جـهت ایـجاد صـفحات وب و شبکه های اجتماعی است.
Lurkers (لورکرها)
به افرادی گویند که در فروم ها و تالارهای گفتگو فـقط مـطالب را می خوانند و در بحث ها شرکت نمی کنند.
Moblog (موبلاگ-موبایل بلاگ)
مخفف عبارت«موبایل بلاگ »است و شامل وبلاگ هایی می شود کـه عـکس هایی که توسط دوربین گوشی های موبایل گرفته شده در آن به اشتراک گذاشته می شود.مـی توان از پایـگاه اینترنتی «موبلاگ ۱»به عنوان یکی از برترین سـرویس دهنده ها در ایـن زمـینه نام برد.
Photosharing (به اشتراک گذاری عکس)
یعنی آپلود یـک تـصویر در پایگاه های اجتماعی.در این حالت،سایر کاربران می توانند برای عکس تک گذاری کرده یا دربـاره آن نـظر دهند. از محبوب ترین پایگاه هایی که در زمـین آپلود تـصاویر فعالیت مـی کنند،مـی توان بـه فلیکر۲۱اشاره کرد.
۲ Web (وب ۲)
یعنی نسل دوم صـفحات وب.ایـن صفحات بر پایه تعامل کاربران ایجاد شده و گسترش می یابند.شبکه های اجتماعی،در ایـن گـروه از صفحات وب جای می گیرند.
Widgets (ابزارک ها)
ابزارها یـا دکمه های کوچکی که بـه کـاربر کمک می کنند تا کارهایی هـمانند دنـبال کردن یک فید، انجام یک جستجوی ویژه و…را انجام دهد.همچنین می توان از این ابـزارها بـرای اطلاع از وضعیت آب و هوا،تقویم،پروازهـا و مـسائلی از ایـن قبیل استفاده کـرد.
Wiki (ویـکی)
یک فضای اشتراکی آنـلاین بـرای کاربران که در این فضا صفحاتی را ایجاد کرده و یا صفحات دیگر کاربران در موضوعات دیگر را ویـرایش و تـصحیح می کنند.در واقع،به این روش کاربران از سـراسر دنـیا یک دائره المـعارف آنـلاین را در زمـینه های مختلف یا یک زمـینه تخصصی،ایجاد کرده و محتوای آن را تصحیح می نمایند. در اینگونه فضاها معمولا کاربران پس از مدتی کار آزمایشی،اجازه ایـجاد و ویـرایش صفحات را از مدیران دریافت کرده و مشغول بـه فـعالیت مـفید مـی شوند. شـناخته شده ترین پایگاه در این زمـینه«ویـکی پدیا ۳۱»می باشد.
Wall (دیوار)
قسمتی از پروفایل کاربران است که عملا کارآیی یک دیوار را دارد.سایر اعضا و کاربران شبکه های اجـتماعی قـادرند بـر روی دیوار شما مطالبی بنویسند، یا لینک، عـکس،ویـدئو و یـا یـک فـایل صـوتی را به اشتراک بگذارند.
Like (مورد علاقه)
اگر مطلبی که سایر کاربران در شبکه های اجتماعی ارسال کرده اند،نظرتان را جلب کرده،می توانید با فشردن دکمه لایک نشان دهید که از آن مطلب خـوشتان آمده است.
پی نوشت ها:
(۱). Friends of friends.
(۲). Add to friends.
(۳). Accept.
(۴). Ignore.
(۵). Twitter. com
(۶). Direct Message.
(۷). Tinyurl.com
(۸). Facebook.com
(۹). del.icio.us
(۰۱). feedburner.com
(۱۱). Moblog.net
(۲۱). Flickr.com
(۳۱). Wikipedia.org
۳۲ اصطلاح کاربردی اینترنت که باید بدانید؛ از اینترنت اشیا تا سئو
اینترنت مانند هر فرهنگ و زبانی، اصطلاحات جدیدی برای تازهواردان به این عرصه دارد. در این مقاله به بررسی ۳۲ اصطلاح در دنیای اینترنت میپردازیم که میتواند دانش شما را در مورد این پدیدهی شگفتانگیز افزایش دهد.
۱- خطای ۴۰۴ (۴۰۴ Error)
یکی از رایج ترین خطاها در فضای اینترنت، خطای ۴۰۴ است. هرگاه آدرس یک صفحه را اشتباه وارد کنید یا صفحهی مدنظر شما حذف شده یا وجود نداشته باشد، این اخطار نمایش داده میشود.
۲- افزونهها (Extensions, Add-ones)
افزونهها که در مرورگر کروم با واژهی Extension و در مرورگر فایرفاکس با واژهی Add-ones مشخص میشوند، برنامههای کوچکی هستند که قابلیتهای جدیدی به مرورگر اضافه میکنند. افزونهها فواید بسیاری دارند اما ممکن است خطرات امنیتی نیز در پی داشته باشند. باید توجه داشت که افزونه با پلاگین تفاوت دارد. پلاگینهایی مانند جاوا و فلشپلیر، برنامههایی برای اجرای نوع خاصی از محتوا در مرورگر شما میباشند.
۳- انیمه (Anime)
در کشور ژاپن، انیمه بهطور کلی به معنای انیمیشن است؛ اما در خارج از ژاپن، از واژهی انیمه برای اشاره به انیمیشنهای ژاپنی استفاده میشود. این انیمیشنها رنگهای درخشان و شخصیتهای نمادین دارند. این واژه را با مانگا، که اصطلاحی برای کمیکهای ژاپنی است، اشتباه نگیرید!
۴- آرشیو (Archive)
آرشیو کردن یعنی حذف اطلاعات از محیط کاری و ذخیره آنها در یک محیط ثانویه. برای مثال، شما ممکن است عکسهای قدیمیتان را روی هارد اکسترنال آرشیو کنید. توجه کنید که آرشیو کردن با پشتیبانگیری (Back up) متفاوت است. در آرشیو، فایل مدنظر را از جایی به جای دیگر انتقال میدهید؛ اما در بکآپ گرفتن، یک کپی از فایل در جای دیگر ذخیره میشود تا در صورت از دست رفتن اطلاعات اصلی از آن استفاده شود.
۵- پهنای باند (Bandwidth)
پهنای باند، معمولاً حداکثر توان پردازش در یک شبکه را بیان میکند. هرچه پهنای باند بیشتری موجود باشد، میتوان اطلاعات بیشتری را همزمان پردازش کرد.
برای مثال، اگر در شبکه خانگی خود، همزمان مشغول دانلود فایلهای حجیم روی رایانه شخصی و تماشای آنلاین ویدیو باشید، احتمالاً برای بازی آنلاین در موبایل با مشکل مواجه خواهید بود؛ زیرا، مقدار زیادی از پهنای باند صرف دانلود فایلها و مشاهده ویدیو میشود. اگر این فعالیتها متوقف شوند، پهنای باند شما نیز آزاد میشود.
۶- بلاگ (Blog)
بلاگها، وبسایتهایی هستند که بهطور مداوم محتوا را برای بازدیدکنندگان بارگذاری میکنند. بلاگها میتوانند فردی، و منعکسکنندهی افکار و نوشتههای یک شخص باشند یا وبسایتهای گسترده، با نویسندگان متعدد برای انتشار مطالب خاص؛ مانند وبسایت زومیت. همهی بلاگها وبسایت هستند، اما همهی وبسایتها بلاگ نیستند.
میکروبلاگینگ در دنیای اینترنت به وبسایتهایی گفته میشود که قابلیت ارسال سریع پیام را همراه با ویژگیهای بلاگ فراهم نمودهاند؛ مانند توئیتر.
۷- کلیکبیت (Clickbait)
به جملهها و محتوایی که مخاطب را برای کلیک کردن روی آنها ترغیب میکند، کلیکبیت گفته میشود. کلیکبیتها معمولاً با وعدهی محتوایی جذاب، مخاطب را جذب میکنند. برای مثال: « ۱۰ دلیلی که رایانه شما را بیمار میکنند!».
۸- ابر (Cloud)
ابرها، سرورهایی خارج از دسترس فیزیکی شما هستند که به سرویسهای اینترنتی اختصاص یافتهاند. دراپباکس، Gmail و آفیسآنلاین، همگی سرویسهای ابری هستند؛ زیرا، بهجای آنکه رایانهی شخصی شما کار پردازش و ذخیرهسازی را انجام دهد، سرورهای خارجی این کار را انجام میدهند.
۹- کوکی (Cookie)
کوکیها، بستههای اطلاعاتی کوچکی روی رایانهی شما هستند که سرویسهای مختلف برای ردیابی شما استفاده میکنند؛ مثلا Gmail برای به یادآوردن شما، کوکیها را بهکار میبرد و بنابراین، نیازی نیست که هر بار اطلاعات خود را برای ورود به حسابتان وارد کنید.
۱۰- کراودفاندینگ (Crowdfunding)
کراودفاندینگ، روشی برای جذب سرمایه از طریق کمکهای مالی عمومی است. در این روش از هر فرد مبلغ اندکی دریافت میشود. از Kickstarter و GoFundMe میتوان بهعنوان دو نمونهی شناختهشده از این سایتها یاد کرد.
۱۱- وب تاریک (Dark Web)
وبهای تاریک، آن دسته از وبسایتهایی هستند که برای دسترسی به آنها نیاز به نرمافزارهای خاص داریم. این وبسایتها در جستجوی گوگل نمایش داده نمیشوند و معمولاً وبسایتهای خطرناکی محسوب میشوند.
۱۲- داکسینگ (Doxing)
داکسینگ عملیاتی شامل پیدا کردن اطلاعات شخصی یک فرد و انتشار آنها، با اهدافی مخرب است.
۱۳- درج کردن (Embedding)
Embedding شامل درج کردن آنلاین محتوای یک سایت در سایتی دیگر است. برای مثال، میتوان ویدیوی قراردادهشده در کانال آپارات زومیت را در یکی از مقالات سایت زومیت درج کرد.
۱۴- رمزنگاری (Encryption)
با رمزنگاری قادر خواهید بود محتوای مدنظر را برای همه، به جز مخاطب پیام، نامفهوم و غیرقابل خوانش کنید. برای مثال، هنگام خرید آنلاین، رمزنگاری، از اطلاعات شخصی شما محافظت میکند.
۱۵- دیوار آتش (Firewall)
فایروال نوعی نرمافزار امنیتی است که ورود و خروج اطلاعات به دستگاه شما را محدود میسازد. این نرمافزار از سیستم شما در برابر بستههای خطرناک محافظت میکند و اجازهی ورود آنها را نمیدهد.
۱۶- قانون گادوین (Godwin’s law)
قانون گادوین یک اصطلاح مورد استفاده در بحثهای آنلاین است. طبق این قانون، با طولانی شدن یک بحث آنلاین، احتمال آنکه یکی از طرفین، مقایسهای با آدولف هیتلر انجام دهد، به یک میل میکند! گرچه ممکن است احمقانه بهنظر بیاید، اما میتوانید آن را در فرومهای گفتگوی فیسبوک بررسی کنید!
۱۷- هشتگ (Hashtag)
هشتگ نوع خاصی از نشانهگذاری و دستهبندی است که بهطور گسترده در شبکههای اجتماعی نظیر توئیتر و اینستاگرام استفاده میشود. با این روش میتوان به مطالبی با موضوع خاص دست یافت.
۱۸- هاتاسپات (Hotspot)
بهطور کلی به هر منطقهای که دسترسی به اینترنت از طریق وایفای ممکن باشد، هاتاسپات گفته میشود. همچنین ویژگی بهاشتراکگذاری اینترنت توسط تلفن همراه نیز هاتاسپات نام دارد. امروزه دستگاههای پرتابل هاتاسپات نیز موجود هستند که اینترنت را از طریق وایفای در هر مکانی در اختیار شما قرار میدهند.
۱۹- HTTP
HTTP، سرواژهی عبارت Hypertext Transfer Protocol (پروتکل انتقال ابرمتنی) است. این پروتکل پایهی شبکهی وب دنیای امروز را تشکیل میدهد. HTTP برای مرورگر وب فرآیندی را تعریف میکند تا اطلاعات را از سرور دریافت کند و روی نمایشگر شما نشان دهد. HTTPS نسخهی ایمنتر این پروتکل است که با رمزگذاری، از اطلاعات شما محافظت میکند.
۲۰- اینترنت اشیاء (Internet Of Things)
هدف اینترنت اشیاء، گسترش اتصال به اینترنت در همهی دستگاههای محیط اطراف شماست؛ مانند، چراغها، تلویزیون، یخچال، ترموستات و… . چنین دستگاههایی بدون دخالت انسان نیز میتوانند وظایف تعریفشده را انجام دهند.
۲۱- آدرس آیپی (IP Address)
آدرس IP شمارهای منحصربهفرد و یکتا است که به هر دستگاه متصل به اینترنت اختصاص مییابد. هر دستگاه در شبکه داخلی آدرس IP مخصوص خود را دارد که تنها وسایل موجود در این شبکه میتوانند این آدرس را ببینند. کل شبکه نیز یک آدرس IP دارد که تمام دستگاههای فعال در محیط اینترنت به آن دسترسی دارند.
۲۲- لورک (Lurk)
به کاربرانی که تنها به مشاهدهی محتوا و دیدگاهها میپردازند و نظری نمیدهند یا محتوایی تولید نمیکنند، لورک گفته میشود. تخمین زده میشود تنها یک درصد فعالان وب به تولید محتوا میپردازند.
۲۳- بدافزار (Malware)
این واژه ترکیبی است از دو واژهی Malicious (مخرب) و Software (نرمافزار). ویروسها، تروجانها، نرمافزارهای جاسوسی و… همگی در دستهی بدافزارها قرار میگیرند.
۲۴- آنلاین/آفلاین (Online/Offline)
این یکی را دیگر حتماً میدانید! هنگامی که به اینترنت متصل هستید، به شما کاربر آنلاین میگویند و در غیر اینصورت آفلاین هستید.
۲۵- پیوال (Paywall)
پیوال محتوایی روی اینترنت است که برای مشاهدهی آن باید پول بپردازید. این روش یکی از روشهای تأمین هزینههای وبسایت است.
۲۶- فیشینگ (Phishing)
فیشینگ یکی از راههای فریب دادن افراد برای سرقت اطلاعات شخصی با معرفی خود بهعنوان یک نهاد رسمی مانند بانک است. در این روش معمولاً در قالب یک ایمیل از افراد خواسته میشود تا اطلاعات خود را برای تأیید مجدداً وارد کنند.
۲۷- سئو (SEO)
SEO، سرواژهی عبارت Search Engine Optimization (بهینهسازی موتور جستجو) است. سئو شامل روشهای مختلفی است که همگی آنها یک هدف را دنبال میکنند؛ جلب نظر موتورهای جستجو برای جذب مخاطب بیشتر.
۲۸- اسپم (Spam)
اسپم واژهای عمومی برای پیامهای آنلاینی است که بدون آنکه مایل باشید، برای شما فرستاده میشوند. ایمیل اسپم یکی از انواع رایج اسپم است؛ اما اسپم میتواند در شبکههای اجتماعی، پیامرسانها و فرومها نیز موجود باشد.
۲۹- محتوای سنجاقشده (Sticky Content)
در یک فروم آنلاین، پیامها معمولا بر اساس زمان مرتب شدهاند. گاهی پیامهای مهم یا پیامهایی که دارای تاریخ هستند، سنجاق میشوند تا مخاطبین سریعتر آنها را بررسی کنند.
۳۰- ترول (Troll)
ترول، به افرادی گفته میشود که در محیطهای آنلاین بحث و دعوا راه میاندازند و منجر به اذیت سایرین میشوند. ترولها معمولاً این کار را با مطرح کردن موضوعی تحریککننده یا خارج از بحث انجام میدهند.
۳۱- URL
URL، سرواژهی Uniform Resource Locator (مکانیاب یکپارچه منبع) است. URL، در واقع همان آدرسی است که در نوار بالایی مرورگر وارد میکنید تا صفحهی مشخصی بارگذاری شود.
۳۲- ویکی (Wiki)
ویکی نوعی وبسایت برای جمعآوری و انتشار اطلاعات است. معروفترین ویکی حال حاضر ویکیپدیا است؛ اما ویکیهای مختلفی با موضوعات متنوع در محیط وب فعال هستند.
دنیای وب بسیار گسترده است و اصطلاحات فراوانی دارد. دانش خود را با ما در قسمت دیدگاهها به اشتراک بگذارید.
اصطلاحات و کلمات مهم و کاربردی فضای مجازی

امروزه در فضای مجازی هر روزه با لغات انگلیسی که اغلب آن ها مخفف چند کلمه می باشند روبرو می شویم ممکن است
کاربرد این کلمات و حتی معانی آن ها را نیز بدانیم ولی شکل کامل کلمه یا معانی درست آن هارا ممکن است ندادیم امروز در این
پست می خواهیم پکیج کاملی از این لغات را خدمت شما ارائه دهیم که به مرور زمان نیز کامل تر خواهند شد:.
HTTP : hyper text transfer protocol
پروتکل انتقال ابر متن
HTTPS : hyper text transfer protocol secure
پروتکل انتقال امن ابر متن
WWW : world wide web
شبکه جهانی وب
CPU : central processing unit
واحد پردازش مرکزی
USB : universal serial bus
سیم انتقال یکپارچه
VPS : virtual private server
سرور خصوصی مجازی
SNI : server name indication
نام سرور مشخص
WPS : wifi protected setup
بر پایی وای فای ایمن سازی شده
WIFI : شبکه اتصال بی سیم
WIRED : شبکه اتصاب با سیم
GMAIL : google mail
سرویس ایمیل شرکت گوگل
CO : company
شرکت
COM : commerce
تجارت
NET : network
شبکه
ORG : organization
سازمان
INFO : information
اطلاعات
چند نکته:
هدف از این قسمت بالا بردن دانش اطلاعاتی کاربران در فضای مجازی می باشد با توجه به تغییرات روزانه فضای مجازی این پست بروز خواهد شد و پست های جداگانه برای هر کدام در آینده در نظر گرفته خواهد شد.