ترجمه
پس آیا دیدى کسى را که هواى خویش را معبود خود قرار داده و خداوند او را با وجود آگاهیش به بیراهه گذاشت و بر گوش و قلبش مهر زد و بر چشمش پرده اى نهاد. پس بعد از خدا کیست که او را هدایت کند، پس آیا پند نمى گیرید؟
نکته ها
قرآن دربارهى دو گروه تعبیر «ختم اللّه» آورده است: یکى کفّار که مى فرماید: «ختم اللّه على قلوبهم و على سمعهم»(۴۳) و دیگرى هواپرستان که مىفرماید: «ختم اللّه على سمعه و قلبه»
مراد از هوىپرستى نادیده گرفتن وظیفه و پیروى از غریزه است.
هوى پرستى ابزار شناخت را از کار مىاندازد، نه چشم حقیقت را مىبیند و نه گوش حقّ را مىشنود و نه دل درک صحیح دارد.
یکى از عوامل هوى پرستى، گرایش به مادّیات است. چنانکه در جاى دیگر مىخوانیم: «اخلد الى الارض و اتبع هواه»(۴۴)
هوا پرستى اساس محنت هاست: «الهوى اسّ المحن» هوسها مرکب فتنه هاست.
«انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع» سرچشمه ى فتنه ها، پیروى از هوس هاست.
هوى پرستى مانع عدالت است. «فلا تتّبع الهوى ان تعدلوا»(۴۷)
سبب انحراف از راه خداست. «ولا تتّبع الهوى فیضلّک عن سبیل اللّه»(۴۸)
سبب سقوط انسان است. «واتّبع هواه فتردى»(۴۹)
و در این آیه مى خوانیم که هواپرستى سبب مهر خوردن بر گوش و دل است. «اتّخذ اللّه هواه… و ختم على سمعه و قلبه»
۴۳) بقره، ۷.
۴۴) اعراف، ۱۷۶.
۴۷) نساء، ۱۳۵.
۴۸) ص، ۲۶.
۴۹) طه، ۱۶.پیام ها
۱- هوى پرستى نوعى شرک و هوىپرست سزاوار توبیخ است. «أفرایت من اتّخذ الهه هواه»
۲- با اینکه هوسها در درون است ولى بازتاب هوا پرستى در اعمال انسان هویداست. «افرایت»
۳- انسان ذاتاً موجودى پرستشگر است امّا در انتخاب معبود منحرف مىشود و به جاى خدا به سراغ هوسها مىرود. «اتّخذ الهه هواه»
۴- کیفر کسى که خدا را رها کرده و به دنبال تمایلات نفسانى خود باشد آن است که خداوند او را گمراه نماید. «اضلّه اللّه»
۵ – اگر هوى پرستى حاکم شد، علم از کارآیى مىافتد. هوا پرستى حتّى دانشمندان را منحرف مىکند. «و اضلّه اللّه على علم»
۶- گمراهى و کوردلى، کیفر الهى براى هوىپرستان است. «اتّخذ الهه هواه… اضلّه اللّه… ختم على سمعه و قلبه»
۷- هوى پرستى، سبب مسدود شدن درهاى هدایت به روى انسان است. «مَن اتّخذ الهه هواه… فمن یهدیه»
۸ – جز هدایت الهى، هر راهى به ضلالت مىانجامد. «فمن یهدیه من بعد اللّه»