اخباری فوری

تکتف (دست بستن به هنگام اقامه نماز)

۱-  إنا معشر الأنبیاء أمرنا أن نعجل إفطارنا و نؤخر سحورنا و نضع أیماننا على شمائلنا فی الصلاه
قال الشیخ الألبانی: (صحیح) انظر حدیث رقم : ۲۲۸۶ فی صحیح الجامع الصغیر
رسول الله فرمود: ما پیامبران امر شده ایم به سه چیز:
اول اینکه در خوردن افطاری شتاب کنیم  و دوم اینکه سحری را در آخر وقت مجاز بخوریم  و سوم اینکه در نماز دست راست را بروی دست چپ بنهیم

البته  مالکی ها به حدیث ابی حمید ساعدی استناد می کنند که در آن طریقه نماز رسول الله را بیان می کند ولی از دست بستن سخن نمی گوید و این  را دلیل می گیرند که  با دست باز نماز خواندن صحیح هست
ااین قاعده مشهور در فقه است که ذکر نشدن چیزی دلیل بر نبودنش نیست، و مهم اینکه در حدیث نیامده با دست باز نماز بخوانید، پس باید به احادیث دیگر برای روشنگری رجوع کنیم.

۲- «از وائل بن حجر رضی الله عنه روایت است که گفت: «صلیت مع رسول الله صلی الله علیه وسلم و وضع یده الیمنی علی یده الیسری علی صدره». صحیح ابن خزیمه، و الإرواء (۳۵۲).

یعنی: «با پیامبر صلی الله علیه وسلم نماز خواندم، (دیدم) دست راستش را بر روی دست چپش، روی سینه‌اش قرار داد».

۳- و باز از وائل بن حجر رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم در نماز « وَضَعَ یَدَهُ الْیُمْنَی عَلَی الْیُسْرَی » یعنی دست راستش را بر دست چپ می‌نهاد (مسلم و ابوداود).

۴- ابن عباس رضی الله عنهما از رسول خدا صلی الله علیه وسلم روایت می‌کنند که فرمودند: «إنا معشر الانبیاء أمرنا بتعجیل فطرنا وتأخیر سحورنا، و وضع أیماننا علی شمائلنا فی الصلاه» [‌به ما پیامبران امر شده ‌که در افطار تعجیل ‌کنیم و سحری خود را به تاخیر بیندازیم و در نماز دست راست را روی دست چپ بگذاریم‌]‌‌. روایت طبرانی در معجم الکبیر و حدیث صحیح است

عن ابن عباس رضی الله عنه قال: سمعت نبی الله صلى الله علیه وسلم یقول: ” إنا معشر الانبیاء أمرنا بتعجیل فطرنا، وتأخیر سحورنا، وأن نضع أیماننا على شمائلنا فی الصلاه “.

[‌به  ما  پیامبران  امر  شده ‌که  در  افطار  تعجیل ‌کنیم  و  سحری  خود  را  به  تاخیر  بیندازیم  و  در  نماز  دست  راست  را  روی  دست  چپ  بگذاریم‌]”‌

این حدیث در تمام کتب فقهی اهل سنت در بحث نماز هست همچنین محدث مشهور امام آلبانی در کتاب معروف خود(روش نماز پیامبرصل الله علیه وآله وسلم) آنرا با این اسناد صحیح آورده است.

أخرجه ابن حبان فی ” صحیحه ” (۸۸۵ – موارد) والطبرانی فی ” الکبیر ” وفی ” الاوسط ” (۱ / ۱۰ – ۱) ومن طریقهما الضیاء المقدسی فی ” المختاره ” (۶۳ / ۱۰ / ۲).

۵-در صحیح بخاری:

عَنْ أَبِی حَازِمٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ کَانَ النَّاسُ یُؤْمَرُونَ أَنْ یَضَعَ الرَّجُلُ الْیَدَ الْیُمْنَى عَلَى ذِرَاعِهِ الْیُسْرَى فِی الصَّلَاهِ قَالَ أَبُو حَازِمٍ لَا أَعْلَمُهُ إِلَّا یَنْمِی ذَلِکَ إِلَى النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِسْمَاعِیلُ یُنْمَى ذَلِکَ وَلَمْ یَقُلْ یَنْمِی

 بَاب الْخُشُوعِ فِی الصَّلَاهِ     حدیث شماره۷۴۰

 ۶-در صحیح مسلم:

(۴۰۱) حدثنا زهیر بن حرب. حدثنا عفان. حدثنا همام. حدثنا محمد بن جحاده. حدثنی عبدالجبار بن وائل عن علقمه ابن وائل، ومولى لهم؛ أنهما حدثاه عن أبیه، وائل بن حجر؛ أنه رأى النبی صلى الله علیه وسلم رفع یدیه حین دخل فی الصلاه. کبر (وصف همام حیال أذنیه) ثم التحف بثوبه. ثم وضع یده الیمنى على الیسرى. فلما أراد أن یرکع أخرج یدیه من الثوب. ثم رفعهما. ثم کبر فرکع. فلما قال “سمع الله

صحیح مسلم کتاب نماز        حدیث  ۴۰۱

 ۷-در کتاب موطا امام مالک (اولین کتاب حدیث نوشته شده):

۳۴۰ – و حَدَّثَنِی عَنْ مَالِک عَنْ أَبِی حَازِمِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ أَنَّهُ قَالَ

کَانَ النَّاسُ یُؤْمَرُونَ أَنْ یَضَعَ الرَّجُلُ الْیَدَ الْیُمْنَى عَلَى ذِرَاعِهِ الْیُسْرَى فِی الصَّلَاهِ

قَالَ أَبُو حَازِمٍ لَا أَعْلَمُ إِلَّا أَنَّهُ یَنْمِی ذَلِکَ                     موطا امام مالک

 =================================

«روایات واحادیث در مورد بستن دستها در نماز»

اهل سنت بر چه اساسی هنگام نماز دست ها را می بندند؟

جواب:بدون شک و تردید رسول خدا صلی الله علیه وسلم در هنگام نماز دست های مبارک خود را می بستند و احادیث زیادی در این باره وارد شده اند.

از وائل بن حجر رضی الله عنه روایت است که گفت:

«صلیت مع رسول الله صلی الله علیه وسلم  و وضع یده الیمنی علی یده الیسری علی صدره».

صحیح : [الإرواء ۳۵۲]

«با پیامبر صلی الله علیه وسلم  نماز خواندم، (دیدم) دست راستش را بر روی دست چپش، روی سینه‌اش قرار داد».

از سهل بن سعد رضی الله عنه روایت است : «کان الناس یؤمرون أن یضع الرجل الید الیمنی علی ذراعه الیسری فی الصلاه» «مردم امر می‌شدند به اینکه در نماز دست راست شان را روی ساعد چپ شان قرار دهند» ابوحازم گفت : یقین دارم که سهل این دستور را به پیامبر صلی الله علیه وسلم  نسبت می‌داد.

بخاری (۷۴۰/۲۲۴/۲).

و ابن عباس رضی الله عنهما از رسول خدا صلی الله علیه وسلم روایت می کنند که فرمودند: «إنا معشر الانبیاء أمرنا بتعجیل فطرنا وتأخیر سحورنا، ووضع أیماننا علی شمائلنا فی الصلاه»  [‌به  ما  پیامبران امر شده ‌که در افطار  تعجیل ‌کنیم و سحری  خود  را به  تاخیر بیندازیم و  در  نماز  دست  راست  را روی  دست  چپ  بگذاریم‌] ‌. روایت طبرانی در معجم الکبیر و حدیث صحیح است.


پس چنان که روایت شد این سنت پیامبرمان صلی الله علیه وسلم بود و خود ایشان می فرمایند:

«صَلُّوا کَمَا رَأَیْتُمُونِی أُصَلِّی» « همانگونه که می بینید من نماز می خوانم، شما نیز نماز بخوانید.». بخاری و مسلم.

و حتی یک بار بر منبرش نماز گزارد، قیام کرد و به رکوع رفت؛ آن گاه فرمود: «إِنَّمَا صَنَعْتُ هَذَا لِتَأْتَمُّوا وَلِتَعَلَّمُوا صَلاَتِی». «این کار را کردم تا به من اقتدا کنید و نمازم را فرا گیرید». بخاری و مسلم.

پس ما نیز همانگونه نماز می خوانیم که رسول الله صلی الله علیه وسلم نماز خواندند. و این حالت (دست بستن) نشانگر ادب در هنگام قرار گرفتن در نماز و در حضور خداوند متعال است. امام ابن رجب حنبلی رحمه الله می گوید: از امام احمد در خصوص حکمت قرار گرفتن دست راست بر روی دست چپ سوال شد که ایشان گفتند: «این حالت نشانگر ذلت نمازگزار نزد خداوند عزیز و شکست ناپذیر است».«الذل والانکسار للعزیز الجبار» ص ۵۶.

 

پیامبر صلی الله علیه وسلم در نماز دست راست را روی دست چپشان می نهادند. در این باره بیست حدیث از طریق هیجده نفر صحابی و تابعی از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت شده است .
از سهل ابن اسعد روایت شده ‌که ‌گفته است‌: “‌ ‌به مردم دستور داده می‌شد که در نماز دست راست را روی دست چپ بگذارند‌“‌. و ابوحازم می‌گوید: ‌“ ‌او این عمل را به پیامبر صلی الله علیه و سلم نسبت می‌داد‌“‌. بخاری و احمد و مالک در موطا آن را روایت ‌کرده‌اند.

پس دست بستن سر نماز سنت رسول خدا علیه السلام است .

دست بستن برای احترام است مانند تصاویر زیر:

تصاویری از حضور رهبر انقلاب در حرم امام رضا(ع)

تصویری از رهبر انقلاب در کنار مزار پدر بزرگوارشان

سردار سلیمانی

همچنین بررسی کنید

طریقه صحیح وضو

آیا تا به حال به نواقص و اشتباهاتتان در وضو گرفتن اندیشیده اید؟ پس بیایید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *