جواب تدبر صفحه ۶۰ درس ۶ قرآن نهم
تدبر
💠 با توجه به آیات، به سؤال های زیر پاسخ دهید:
۱- چرا کم فروشی و گران فروشی، مخالفت انسان در برابر نظم و قوانین حکیمانه خداوند است؟
کم فروشی و گران فروشی، مخالفت با نظم و قوانین حکیمانه خداوند است. این دو عمل، باعث ایجاد نابرابری و بیعدالتی در جامعه میشود.
۲- منظور از اقامه قسط (برپایی عدالت) در این امور چیست؟ «وزن کردن کالا»، «مشورت دادن»، «رعایت حقوق مردم» (حق الناس)
در وزن کردن کالا، اقامه قسط به معنای این است که کالای فروخته شده، برابر با وزن کالای خریداری شده باشد. این امر، به معنای رعایت حق مشتری است.
در مشورت دادن، اقامه قسط به معنای این است که همه نظرات، به طور عادلانه و منصفانه شنیده شود و تصمیمگیری بر اساس بهترین و عادلانهترین نظر باشد. این امر، به معنای رعایت حق همه افراد است.
در رعایت حقوق مردم، اقامه قسط به معنای این است که حقوق همه افراد، به طور عادلانه و منصفانه رعایت شود. این امر، به معنای رعایت حق الناس است.
جواب فعالیت صفحه ۶۲ درس ۶ قرآن نهم

جواب فعالیت اول درس ۶ قرآن نهم: جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده، کامل و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.
سجده می کند، ترازو، یاد داد، طغیان نکنید، سخن
| عَلَّمَ | یاد داد، آموخت | ۳-رَفَعَ | برافراشت |
| بَیان | سخن، سخن گفتن | ۴-وَضَعَ | قرارداد، نهاد |
| ۱-نَجم | علف، گیاه بدون ساقه | ۵-میزان | ترازو، معیار |
| ۲-یَسجُدُ | سجده می کند | ۶-لاتَطغَوا | طغیان نکنید، از حد نگذرید |

جواب فعالیت دوم درس ۶ قرآن نهم: ترکیب های زیر را معنا کنید.
۱- الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ:
خورشید و ماه
۲- وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ:
و علف و درخت
۳- یَسْجُدَانِ:
سجده میکنند
۴- رَفَعَهَا:
برافراشت آن را
۵- وَضَعَ الْمِیزَانَ:
قرارداد معیار
۶- أَلَّا تَطْغَوْا:
که طغیان نکنید
۷- أَقِیمُوا الْوَزْنَ:
به پا دارید وزن کردن را
۸- بِالْقِسْطِ:
با عدالت
جواب فعالیت صفحه ۶۳ درس ۶ قرآن نهم
جواب انس با قرآن درس ۶ قرآن نهم: ترجمه آیات سوره الرحمن را کامل کنید.
۱- الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ ﴿۵﴾
خورشید و ماه با حساب و اندازه در نظم هستند.
۲- وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ یَسْجُدَانِ ﴿۶﴾
تکذیب کردند آیات (نشانههای) ما را، همۀ آن را
۳- وَ السَّمَاءَ رَفَعَهَا وَ وَضَعَ الْمِیزَانَ ﴿۷﴾
آسمان را برافراشت و معیار قرار داد
۴- أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزَانِ ﴿۸﴾
که طغیان نکنید در ترازو
۵- وَ أَقِیمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ
و به پا دارید وزن سنجش را به عدل.
۶- وَ لَا تُخْسِرُوا الْمِیزَانَ ﴿۹﴾
و در ترازو (وزن کردن و سنجیدن) کم و کاست نگذارید.
ب) پیام قرآنی درس ۶ قران نهم
جواب صفحه ۶۵ قرآن نهم
۲- از صفحه ۵۳۲ و ۵۳۳ قرآن کریم چند آیه یا عبارت آشنا بیابید و همراه با معنای هر یک بنویسید.
۱- یَسْأَلُهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ
میخواهند از او هر کس که در آسمانها و زمین است.
۲- رَبَُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَ رَبَُّ الْمَغْرِبَیْنِ
پروردگار دو مشرق و دو مغرب
جواب فعالیت صفحه ۶۶ درس ۶ قرآن نهم

جواب فعالیت اول درس ۶ قرآن نهم: جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده، کامل و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.
می آشامید،می رویانید، دیدید، شکر می کنید،می خواهیم، کشاورز
| ۱-رَاَیتُم | دیدید، دقت کردید | ۲-نَشاءُ | می خواهیم |
| تَزرَعونَ | می رویانید، زراعت می کنید | ۳-تَشرَبونَ | می آشامید،می نوشید |
| زارِع | کشاورز، رویاننده | ۴-تَشکُرونَ | شکر می کنید، سپاسگزاری می کنید |

جواب فعالیت دوم درس ۶ قرآن نهم: ترکیب های زیر را معنا کنید.
۱- أَفَرَأَیْتُمْ: پس آیا دیدید؟
۲- أَأَنْتُمْ: آیا شما
۳- لَوْ نَشَاءُ: اگر میخواستیم.
۴- جَعَلْنَاهُ: قرار دادیم آن را
۵-بل نَحْنُ مَحْرُومُونَ: بلکه ما محروم هستیم.
۶- فَلَوْلَا تَشْکُرُونَ: پس چرا شکر نمیکنید.۲
جواب فعالیت صفحه ۶۷ درس ۶ قرآن نهم
جواب انس با قرآن درس ۶ قرآن نهم: ترجمه آیات سوره ی واقعه را کامل کنید.
۱-أَفَرَأَیْتُمُ الْمَاءَ الَّذِی تَشْرَبُونَ ﴿۶۸﴾
پس آیا دیدید آبی را که مینوشید؟
۲- أَأَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ ﴿۶۹﴾
آیا شما آن را از ابر فرو فرستادید یا ما هستیم که آن را فرو میفرستیم.
۳- آلَوْ نَشَاءُ جَعَلْنَاهُ أُجَاجًا فَلَوْلَا تَشْکُرُونَ ﴿۷۰﴾
اگر بخواهیم قرار میدهیم تلخ و شور، پس چرا شکر نمیکنید؟
ب- پیام قرآنی از صفحه ۵۳۷ قرآن نهم
وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْکُمْ وَلَٰکِنْ لَا تُبْصِرُونَ
ما به او از شما نزدیک تریم، ولی نمی بینید.
۲- از صفحه ۵۳۷ قرآن کریم چند عبارت آشنا بیابید و آنها را همراه با معنای هر یک بنویسید.
فی کتب مکنون : در کتابی محفوظ
إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ : قطعا این قرآن کریم است.
إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ حَقُّ الْیَقِینِ : بی تردید، این سخن سخنی راست و یقین است.