۱۲ ربیع الاول میلاد پیامبر مهر و رحمت است .میلادی که سرآغاز خوبیها و پاکیها ست.
ایام خجسته ای که فرصت مناسبی برای یادآوری فضیلت و بزرگی پیامبر خوبی هاست.
محمّد وارث پیغمبران است
که او سلطانِ شهرِ دلبران است
به حق فرمود حق لایزالی
محمّد علت خلقِ جهان است
دوازدهم ربیع الاول
۱- قال ابن إسحاق: وُلد رسول الله(ص) یوم الاثنین، لاثنتى عشره لیله خلت من شهر ربیع الأوّل، عام الفیل.[السیره النبویّه، ج۱، ص۱۵۸.]
ابن اسحق گفت: رسول خدا (ص) در دوشنبه ، دوازده ربیع الاول سال فیل متولد شد.
۲- ابان بن عثمان احمر (م حدود ۱۷۰ ق) روایتى در باره داستان ولادت پیامبر خدا(ص) نقل کرده و ضمن آن، روز دوازدهم ربیع الأوّل را روز ولادت ایشان دانسته است:[کتاب المبعث والمغازی به کوشش: رسول جعفریان، قم، ۱۳۷۵ ش، ص۳۶ (به نقل از: کمال الدین، ص۹۶؛ تفسیر القمی، ج۱، ص۳۷۳]
۳-عن علىّ بن إبراهیم، عن أبیه، عن ابن أبى عمیر عن أبان بن عثمان رفعه بإسناده، قال: لمّا بلغ عبد الله بن عبدالمطلّب (إلى أن قال) فولد رسول الله(ص) عام الفیل لاثنتى عشره لیله مضت من ربیع الأوّل یوم الاثنین….[کمال الدین، ص۱۹۶]
از علی بن ابراهیم ، از پدرش ، از ابن ابی عمیر از ابان بن عثمان ، گفت: که عبدالله بن عبدالمطلب (گفت) رسول خدا (ص) در سال دوازده شب که از ربیع الاول گذشت ، در سال فیل متولد شد.
۴- در بحار الأنوار، به نقل از موالید الأئمّه (که در جایى، آن را از جهضمى دانسته)، پس از آن که تولّد را در هفدهم ربیع الأوّل نقل کرده، قول دوم را دوازده ربیع الأوّل یاد کرده است. این، نشان مىدهد که در روایات شیعى قرن دوم یا سوم، روایت دوازدهم ربیع الأوّل هم بوده است.[بحار الأنوار، ج۱۵، ص۲۵۰.]
۵-ابن طاووس هم مىنویسد:
قد روینا فى کتاب التعریف للمولد الشریف عدّه مقالات أنّ الیوم الثانى عشر من ربیع الأوّل کانت ولاده رسول الله(ص)فصومه احتیاطا للعباده بما یبلغ الجهد إلیه.[۳۴]
نکته دیگر، آن است که ابن طاووس معتقد است که ما در کتب برخى از اصحاب خود از عجم، یافتیم که مستحب است در روز دوازدهم، دو رکعت نماز با حمد و سه بار سوره کافرون و رکعت دوم، حمد با سه بار قل هو الله، خوانده شود.[۳۵] این هم مىتواند شاهدى بر آن باشد که شیعیان عجم، ولادت را دوازدهم ربیع الأوّل مىدانسته اند.
۶- شیخ کلینى (م ۳۲۹ ق) به این نقل باور دارد و اخبار دیگرى هم دال بر آن در میان برخى از کتابهاى شیعى وجود دارد.
۷- در اثبات الوصیه هم ـ که منتسب به مسعودى است ـ ، روز ولادت پیامبر(ص) را ابتدا دوم ربیع الأوّل و پس از آن روز جمعه، دوازدهم ربیع الأوّل دانسته و آن را اصحّ مىداند.[اثبات الوصیه، ص۱۱۴ قم: انصاریان، ۱۴۱۷ ق]
۸- در زیج مفرد، اثر ابو جعفر محمّد بن ایّوب طبرى شیعى (زنده در ربع اخیر سده پنجم)، ولادت پیامبر خدا(ص) در روز دوازده ربیع الأوّل، درج شده است.[زیج مفرد تهران: میراث مکتوب، ۱۳۸۶ ش، ص۶۳]